Friday, September 11, 2009

Tarian Pendet Di Malaysia



Diatas adalah iklan yang telah menimbulkan kemarahan SEGELINTIR warga Indonesia yang sememangnya mempunyai akal pendek dan emosi berlebihan.Iaitu isu tarian pendet yang kononnya telah diklaim oleh orang2 Malaysia.Jika dilihat pada video atas tiada sebarang pergerakan pada tarian pendet itu.Hanyalah gambar kecil yang statik,yang jika tidak diribut-ributkan orang tidak akan sedar itu ialah tari pendet.

Apa tujuan warga Indonesia membuat onar memprotes kerana sebuah gambar kecil seperti itu? Mungkin mahu menarik perhatian oran ramai berlibur ke Bali dengan cara murahan.Wahai warga Indonesia,cukuplah kalian tu membuat bising kayak jaman mbien,terus mengarep agar maju koyok wong Malaysia.

P/s ; Buat warga Indonesia,maaf rakyat Malaysia tidak berminat,tidak kenal dan tidak mahu sama tarian pendet yang khurafat itu.Sebelum warga Indo ribut2 tentang kasus tarian pendet,ramai diantara kami tidak tahu apa itu (WTF) tarian pendet.Publisiti murahankah untuk menarik orang Malaysia berlibur ke Bali..?

Like we care about all the Indonesian dances or whatever. You guys can just claim it's yours. Why dont we talk about how to improve relationship between Malaysia and Indonesia rather than having a big fuss about some dances.

Ohh pada warga Malaysia yang tidak tahu apa itu pendet,dibawah ini ada video pendet.Jika anda sukar mahu tidur,sila lihatin video ini untuk senang tidur.



Jemu..? Turu.. (tidur) zzz..

LINK

6 comments:

  1. Dear Malaysian brothers and sisters, we deeply regret the foolish misunderstanding on the pendet polemic which has been ignited by Indonesian Press and certain irrational Indonesians. Please note, however, that these irrational Indonesians are only a minority blown up in size by the Indonesian Press. Most of us are fully aware that Indonesians and Malaysians have strong historical bond, both as fellow Muslims and Melayus. Hence the similarities in culture is of course inevitable, and we never have any malice intention to our Malaysian brothers and sisters. So let us all be patient, rational, and careful, there might be certain groups who'd love to see a quarrel between Indonesia and Malaysia. And be careful of the media, particularly Indonesian media since they are full of unethical junk journalism.

    ReplyDelete
  2. ya opo rek?aku ini wong Singapore,dan video ini juga diambil pastinya di sgp.Orang2x Sgp gak bakalan lupa kalo kesenian ginian dari jowo.Aku juga jadi sebel ttg org2 yg ngaku2 kesenian negara lain jadi milik mereka,tapi mungkin udah lama dipraktek disana jadi mereka udah mendarah daging,intinya,gua gpp kalo emang udah memancanegara dan diaku2in tp ya semua orang pasti tau asal usul keseniannya makanya saudara2x di Indon jgn mencela orang gak baik

    ReplyDelete
  3. serupa mcm tarian di thai hindu/budha jugak. kenapa indon tak claim thai sekali..? mmg saje je cari pasal dgn malaysia

    ReplyDelete
  4. Tapi dari wawancara di TV3 dua tiga hari lepas, org indon yg bekerja di Malaysia tapi pihak atasan, mengulas mengenai sweeping Malaysia ialah dari orang-orang indon yang kurang pendidikakan...

    ReplyDelete
  5. @ Ladyhill
    Puas mencari bukti kerajaan Malaysia klaim pendet ni dalam internet,tetapi saya tidak jumpa.Jadi memang ada gerakan yang cemburu sama Malaysia.

    @Love S'pore
    Singapore ada barongan dan tarian pendet juga kan..? Majoritas melayu disana adalh dari suku Melayu riau,jawa dan bugis.

    ReplyDelete
  6. untuk pengetahuan semua, indonesia sudah lama ingin mencari alasan untuk bermusuhan dengan malaysia. isu tarian pendet ini memberikan peluang untuk mereka mengekspresikan kebencian terhadap malaysia

    ReplyDelete