Wednesday, September 16, 2009

Kenapa Rakyat Malaysia Tolak Pendet

Ish,hodohnya.

Berikut ialah sebab mengapa rakyat Malaysia tidak mahu,tidak hairan dan menolak tarian pendet ;
  1. Kerana tidak pernah mengenali apa itu tarian pendet.Tiada siapa yang pernah membawa tarian pelik ini ke Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia) dahulu.
  2. Terdapat pengaruh agama Hindu didalam tarian ini.Orang2 Melayu di Malaysia hari ini semakin menolak semua kebudayaan yang dipengaruhi oleh agama lain daripada mempengaruhi budaya orang2 Melayu tidak kira dari suku Jawa,Minang,Bugis dan lain-lain.
  3. Kerana ada unsur2 mistik,magis,khurafat dan tahyul dalam tarian pendet.Ulamak di Malaysia ramai yang bertindak tegas pada perkara seperti ini.Manusia dan komuniti yang terlalu percaya pada ilmu hitam,mistik atau magis (ILMU KEBAL BENDERA..?? HAHA) tidak akan maju dalam kehidupan kerana terlalu percaya pada perkara2 tahyul.
  4. Pakaian penari pendet itu dianggap tidak sopan oleh orang Islam di Malaysia untuk sesebuah kebudayaan tradisional di Malaysia.
Jadi janganlah kalian warga Indonesia yang terpekik terlolong menyalak-nyalak pada bulan ramadhan menuduh Malaysia klaim tarian pendet.Jangan risau kami tidak berminat pun mahu 'maling' tarian pendet yang dimata kami rakyat Malaysia yang SANGAT BURUK itu.

KAMI TIDAK MAHU KEBUDAYAAN HINDU PURBA INI..!!

Ohh,saya menghormati kesenian ini diamalkan masyarakat non-Muslim disana.Tetapi menuduh Melayu di Malaysia yang beragama Islam klaim pendet ini adalah sangat keterlaluan.Gak cocok tu tarian ini sama cara kehidupan kami.

9 comments:

  1. nama saya mohd Fauzan,asal dari Jogjakarta - Indonesia. Kebetulan Allah telah memberikan jodoh saya kepada seorang wanita kedah, dan saya sekarang duduk di Kuala Lumpur.

    Sebetulnya apa yang berkembang dan terjadi akhir2 ini kepada hubungan 2 hala Indonesia - Malaysia adalah kurang kerapnya komunikasi antara kita. Alangkah baiknya ke 2 - 2 kerajaan memfasilitasi adanya sebuah dialog antara tokoh2 masyarakat Indonesia dan Malaysia yang nantinya dapat disiarkan melalui media2 di ke 2 - 2 negara ini.

    Mengenai isu tarian pendet, saya faham bagaimana perasaan sebagai rakyat Indonesia. di 1 sisi, beberapa waktu yang lalu negeri diganggu oleh isu bomb yang diisukan dipimpin oleh pengganas dari Malaysia,sehingga impian 200 juta rakyat indonesia menyambut kedatangan team bola sepak kesayangan Manchester United betul2 hanya tinggal impian. Yang menyakitkan lagi justeru MU main 2x di Malaysia. Pertanyaan lain yang timbul di benak rakyat indonesia, kenapa pulak orang malaysia mengacau di sini?(indonesia). kalau alasan pembanteras maksiat, bukankah di malaysia maksiat justeru dilegalkan, contoh: genting casino

    belum habis rasa geram ke atas kes bom itu, muncul isu sebegini (tari pendet) yang disiarkan ke channel discovery.

    Kemudian syak wasangka yang timbul adalah: malaysia memang sengaja menjatuhkan image “saudara tua”nya di mata dunia.

    Semoga di kemudian hari nanti, segalanya akan berubah. dan kita warga nusantara dapat bersatu dalam kerukunan dan ukhuwah

    Wallahu’alam bis shawab

    ReplyDelete
  2. @ Saudara di atas,saya juga tidak bersetuju pasukan M.U bermain 2 kali di Malaysia.Sepatutnya pemerintah Malaysia menghormati rakyat Indonesia yang bersedih kerana tragedi pengeboman di Bali oleh Nordin Mat Top yang sesat itu.

    ReplyDelete
  3. Salam saudara.Eww memang buruklah tarian pendet tu,tunjuk2 ketiak.Busuk..!!

    Berkenaan pemain M.U bermain 2x di Malaysia tu pun sy tidak bersetuju.Sudahlah pemain MU membatalkan kunjungan mereka ke Indonesia,lepas tu bermain 2kali pula di Malaysia.Sepatutnya penganjur di Malaysia sensitif dan berhati2 pada perkara ini lain kali.Kita seolah2 berpesta ke atas musibah yang melanda Indonesia.Bila nak mati la Nordin Mat Thob tu.

    ReplyDelete
  4. admin,Nordin Mat Tob tu orang Jawa kan??

    ReplyDelete
  5. Anon,ya Nordin itu memang orang Jawa.Kalau tidak masakan dia diterima baik sama pejuang2 teroris di Indonesia.Sudah tentu kerana kebolehannya berbahasa jawa.Di kampung halamannya di Kluang,Johor..majoriti masyarakat disitu adalah dari keturunan Jawa.Ibu bapa dia sendiri orang Indonesia.

    ReplyDelete
  6. Im not interested in pendet..! What the hell is that thing..??? so weird..!

    ReplyDelete
  7. Melayu Selangor BugisMarch 19, 2010 at 9:32 PM

    Jawa-Jawa Malaysia..tolong buang Budaya Hantu warisan nenek moyang Kufur Laknat kamu...

    Buang warisan Kuda Kepang dan Barongsai kalau kamu(Jawe Malaysia) benar2 Melayu dan Islam...

    ReplyDelete
  8. tak pernah tau tarian pendet. tak pernah kisah pasal tarian pendet.

    seriously, bila saya tanya satu dewan kuliah dengan 1000 pelajar. mmg tak ada sorang tau apa itu nama tarian pendet. so.. mmg tak patut2.

    jawa johor pun ada kuda kepang. singapore pun.

    ReplyDelete
  9. ojo pisan-pisan ngusik macan turu majapahit
    ganggu NKRI podho ugo ngusik awakku
    ora peduli kowe jowo malaysia !!!

    tak pateni kowe kabeh tekan anak putu turunanmu

    ReplyDelete