Saturday, September 12, 2009

Kuda Kepang Singapura

Pasukan Kuda Kepang Singapura



Barongan Negeri Johor,Malaysia



Kalian boleh ganyang wak ini.Kerana dialah yang telah melestarikan budaya Panorogo ini di Malaysia.*SIGH*.Khabarkan pada seluruh orang Jawa dan bangsa Indonesia untuk mengganyang wak ini kerana 'mencuri' budaya kalian.Maka akan terjadilah ' Jowo Bantai Jowo'.

Aku wong ponorogo MALAYSIA..neng gonnku memang eneng reog..barongan ki.Wes teraie nang kene pon eneng jowo

Kenapa tidak kalian menjerit2 ganyang Singapura seperti kalian menjerit-jerit ganyang Malaysia..? Apa punya agenda buruk pada Malaysia..? Tahukah kalian apa perasaan orang2 Jawa di Malaysia apabila kalian warga Indonesia memanggil kami dengan perkataan MALING..?? Menuduh kami mencuri budaya Reog yang sebenarnya diwarisi dari para leluhur kami.

Apa kalian buta dan tidak belajar bahawa ada ratusan ribu warga Malaysia keturunan Jawa di Malaysia..?? Ratusan ribu Minang di Negeri Sembilan,Malaysia..?? Puluhan ribu Banjar di Perak,Malaysia..?? Puluhan ribu acheh di semenanjung..?? Ratusan ribu orang Bugis di Johor dan Selangor..?? Melayu asli itu hanya sedikit yang jumlahnya gak sampai 100ribu..!!

Di Malaysia ramai anak2 muda Jawa sudah tidak fasih berbahasa Jawa.Yang tinggal pada kami hanyalah sedikit budaya yang bakal hilang dibawa oleh masa dan kemodenan.Yang bakalan ditelan kemajuan dan kemodenan.Dan budaya yang masih bersisa dan sedikit ini sebolehnya kami pertahankan.Kami klaim reog MILIK KAMI.SO what..?? Jangan salahkan kerajaan Malaysia..kemukakan bukti yang pemerintah Malaysia pernah klaim secara rasmi reog ini milik Malaysia..! Kalian gak bakalan jumpa..! Yang kalian ada hanyalah emosi yang dan sikap brutal yang keterlaluan.

Nota ; Reog Panorogo atau Barongan hanya popular dikalangan masyarakat Jawa di negeri Johor tetapi tidak komunitas Jawa di Selangor kerana masyarakat Jawa di Selangor dan dinegeri lain menolak sebarang budaya yang berkaitan dengan ritual agama lain.Apatah lagi terdapat unsur2 mistik dan pemujaan yang memang ditentang keras dari mempengaruhi kebudayaan di Malaysia.



15 comments:

  1. Salam wak,
    saya pun jawa juga tapi saya nak bagi pendapat peribadi kat sini,tolong jangan layan sangat kat orang indon.dia orang ni bukan boleh di buat baik,tak ada faedah kita buat baik dekat diorang.

    ReplyDelete
  2. salam....
    aku nk bagi komen la sikit....aku pon mmg pure ade darah jawa...aku suke blog ni...tp mcm mn pon kite terangkn kt diorg...dr sejuta org..mybe sorg dua jer yg faham yg laim..masih dgn mentality diorg...aku dh cuba dh terangkn kt diorg....tp..hampeh...xper la...mmg budaya tuh penting...tp agama lg penting kn...so kite berserah jer...teruskn idup cm biasa...kita makan je sambal goreng..mkn je nasik ambeng,menari je kuda kepang...diorg boleh wat ape???nk dtg malaysia bunuh org yg menari kuda kepang???so bg aku benda ni diorg leh ckp jer...

    ReplyDelete
  3. Kabare mas,waras..?

    Kadang2 aku pun gak faham tu perangai wong jowo di Indon.Kita satu ras tapi mentaliti kita jauh berbeda.Biarkan sahaja mereka di Indon tu,yg penting kita wong Jowo di Malaysia yg bersatu dengan ras lain atas nama Melayu terus mengarep meninggalkan mereka di belakang.

    Gak salah tu explain walaupun mereka gak mendengar sbb masih ada yg akan mendengar.Bukan semuanya bodoh kan.Jika dilihat seperti gak ada apa2 tetapi jika dilihat dalam forum2 di internet mereka menghentam habis2an kita di Malaysia sehingga mengajak perang.Dipanggil maling segala.

    Seng ati2 yo lah.

    ReplyDelete
  4. Haha Jawa di Indon mengajak Jawa di Malaysia berperang kerana tari pendet yang org2 Jawa di Malaysia sendiri tidak kenal.Pernah saya ke forum internet,saya katakan saya berdarah jawa dari Malaysia terus dimaki hamun dipanggil maling.Waduh,kok gini jadinya.Temenan bongok jowo Indon.

    ReplyDelete
  5. saya bukanlah orang Jawa tetapi saya berpendapat perbezaan cara hidup dan corak pemikiran jawa di Malaysia dan di Indonesia mungkin kerana sistem politik dan ekonomi kita yg lebih stabil.Saya ada pakcik di Banting,Selangor dimana satu kampung atau daerah semua orang Jawa.

    Tetapi saya tidak pernah melihat ada tarian pendet disitu mahupun reog.Pegangan agama Islam mereka sangat kuat.Mungkin sbb itu Jawa di Malaysia menolak sebarang kebudayaan yang mempunyai pengaruh agama lain.Kenapa Indo perlu bimbang jika orang2 Jawa di Malaysia mengamalkan kebudayaan yang sama di sana..? Ini yang saya tidak faham.

    ReplyDelete
  6. aku pon sblm ni xtau menahu apebenda tu tarian pendet wlupon aku ni ade campuran darah jawa.bila dah tgk mcmana rupa tarian pendet tu hushh...membosankan...hambik la tarian pendet buruk korg tu...

    ReplyDelete
  7. dah la buruk,busuk plak tuh..!! haha.Korang orang Indon tak payah risau la kami nak curi.Taknak pun..!!

    ReplyDelete
  8. Tolong kalau boleh jangan provokasi apa2 disini.Gunakan bahasa yang lembut tetapi tajam.. :)

    ReplyDelete
  9. WIS... WIS.. SING PENTING OJO JOTOS2AN!!

    ReplyDelete
  10. Melayu Bugis SelangorMarch 19, 2010 at 9:39 PM

    Hei Jowo Malaysia..tolong buang Budaya Hantu...Melayu tak perlukan budaya Hindu!!!

    Menari Zapin sudah cukup...jangan rosakkan budaya Melayu lagi!

    ReplyDelete
  11. Melayu Selangor BugisMarch 19, 2010 at 9:42 PM

    Kesatuan Jawa tak seperti orang Bugis, Kelantan, Acheh, Minang, Banjar dll...

    Jawa Bangsa EGO..SOMBONG..Melayu rosak kerana Jawa suka gaduh...tak ada persepakatan seperti keturunan yang lain...

    Woi, malu la sikit...apa Jawa tak ada tamadun(Jahiliah)

    ReplyDelete
  12. Melayu Selangor Bugis : Budaya hindu kalau diperhatikan dalam masyarakat Melayu pun masih ada pengaruh seperti adatbersanding. Asalkan tidak bertentangan dengan ajaran Islam dah la.

    Apa salahnya Jawa mengamalkan budaya nenek moyang mereka..? Lagipun tarian reog dan kua kepang ni dah tak berapa diamalkan.

    Berapa ramai anak jawa Malaysia yang masih boleh berbahasa Jawa..? Blog ni bukan untuk membangkitkan budaya Jawa..tapi untuk membela Malaysia bumi tercinta.

    Kalau benci Jawa Indon..jangan benci Malaysia. Jangan lupa kalau bukan kerana anak2 Sidek yang berdarah Jawa.. Malaysia tak akan dapat julang piala Thomas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mbek la sidek kaw tu......piala buat apa........tngok kedah relax jer.......ptot la melayu bpecah....sbb masih ada smngat suku-suku........

      Delete